Jumat, 05 Maret 2010

KEISTIMEWAAN PEREMPUAN DI HADAPAN ALLAH

Kenalilah perbedaan antara lelaki dan perempuan.


Kalau kita sudah mengetahui hal ini maka kita tidak terkejut jika terjadi masalah antara kaum ADAM dan HAWA, dan saya juga ingin tambahkan bahwa kewajiban menjadi seorang lelaki adalah lebih berat antara lain :


- Lelaki :

1. lelaki menanggung dosa sendiri apabila sudah baligh, sedangkan dosa gadis ditanggung oleh bapanya.

2. lelaki yang telah menikah menanggung sendiri dosanya, dosa isteri, dosa anak perempuannya yang belum menikah dan dosa anak lelaki yang belum baligh

PERHATIKAN !

3. Hukum Islam menetapkan bahwa anak lelaki bertanggungjawab atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, sedangkan perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri yang berbuat baik akan mendapat pahala sedangkan kalau berbuat tidak baik maka dosanya ditanggung oleh suaminya.

PERHATIKAN!
4. Suami wajib memberi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi tanggung jawab lelaki lebih-lebih lagi yang telah menjadi suami. Kalau akan diandaikan beratdosa-dosa yang wajib ditanggung oleh kaum lelaki seperti gunung dengan semut. Itulah sebabnya rata2 nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat karena tidak tahan dengan beratnya dosa-dosa yang wajib ditanggung.
Meskipun demikian kaum lelaki memiliki keistimewaannya yang dianugerahkan oleh Allah SWT.

Hal diatas perlu disadari oleh lelaki, kalau tak tahu tentang hal tersebut lebih baik ia men- jadi perempuan. Demikianlah kira-kira aturannya.

Wanita :

1. - wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2. - wanita perlu meminta izin dari suaminya apabilaakan keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3. -kesaksian wanita kurang bernilai dibanding dengan lelaki.

4. - wanita menerima waris setengah dari lelaki.

5. - wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6. - wanita wajib taat kpd suaminya tetapi suami tak perlu taat pd isterinya (tetapi wajib taat kepada ibunya).

7. - talak terletak di tangan suami dan bukan ditangan isteri.

8. - wanita kurang dlm beribadah karena ada masalah haid dan nifas yg tak ada pada lelaki. Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yg mahal harganya akan dijaga dan disayang serta disimpan di tempat yg tersembunyi dan selamat. Dan pasti bahwa intan permata tidak akan dibiarkan berceceran bukan? itulah yang diibaratkan bagi seorang wanita. Wanita wajib taat kpd suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Wanita menerima waris kurang daripada lelaki tetapi harta itu akan menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, sedangkan ketika lelaki menerima warisan, ia perlu menggunakan hartanya utk menyantuni isteri dan anak-anaknya.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala hewan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di semesta ini, dan bila wanita mati karena melahirkan maka kematian itu dianggap sebagai syahid kecil. Dan dosanya diampuni oleh ALLAH (dosa kecil). Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan dosanya terhadap 4 wanita yaitu : Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.
Ketika seorang wanita mati, makatanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki yaitu: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui pintu Syurga manapun yg disukainya cukup dgn 4 syarat saja yaitu : Sholat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.
Seorang lelaki punya kewajiban untuk pergi berjihad fisabilillah sedangkan wanita hanya perluuntuk taat kepada suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala org pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH...begitu sayangnya ALLAH pada wanita .... kan?
Segala kebaikan itu datang dari Allah SWT dan segala kelemahan serta kekurangan itu datangnya dari diri saya sendiri.

Tidak ada komentar:

mari bersama mengembalikan kehidupan Islam.